سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی نرم افزار Abaqus

در سال 1972 میلادی شخصی به نام David Hibitt، رساله‌ی دکترای خود را تحت عنوان مکانیک محاسباتی بر پایه‌ی روش اجزای محدود در دانشگاه Brown ارائه کرد.

در سال 1977 دکتر Hibitt پس‌ازآن که مدت‌ها در شرکت تحلیل و پژوهش MARK مشغول به کار بود، این شرکت را ترک و نرم‌افزار Abaqus را پایه‌گذاری کرد. در سال 1978، Hibitt به همراه دو شریک خود Karlsson و Sorensen شرکتی را به نام HKS تأسیس کردند که اولین ویرایش آباکوس را منتشر کرد.

هدف اولیه‌ی HKS، تولید یک نرم‌افزار قوی با اهداف عمومی بود که بسیاری از زمینه‌های مهندسی نیازهای مشتریان را برآورده می‌ساخت. HKS همواره در راستای افزودن قابلیت‌های Abaqus به دنبال آن بود تا مهندسان را قادر سازد مسائل مهم را برای شرکت خود با اطمینان کامل حل کنند.

پس از طی سال‌ها، شرکت HKS، نرم‌افزار اصلی اجزای محدود خود را تحت عنوان Abaqus/Standard تکمیل کرد. در سال 1991،Abaqus/Explicit بر مبنای روش حل دینامیکی Explicit منتشر شد و در سال 1999، Abaqus/CAE برای انجام عملیات پیش‌پردازش و پس پردازش تکمیل‌شده و به بازار عرضه شد.

امروزه Abaqus به‌عنوان یک نرم‌افزار انعطاف‌پذیر در حل مسائل به روش اجزای محدود در پژوهشکده‌های مهندسی دنیا جایگاه ویژه‌ای پیداکرده و به‌عنوان نرم‌افزار قدرتمند مهندسی در مراکز تحقیقاتی اغلب صنایع استفاده می‌شود.

آشنایی با محصول‌های Abaqus

یک بسته‌ی نرم‌افزاری آباکوس دارای سه محصول اصلی است که شامل موارد زیر است

1) Abaqus/Standard: محصول اصلی شرکت Abaqus است که با استفاده از آن می‌توان گستره وسیعی از مسائل خطی و غیرخطی شامل مسائل استاتیکی، انتقال حرارت و الکترونیک را تحلیل کرد.

درصورتی‌که با روش حل اجزای محدود آشنا هستید، خوب است بدانید که این محصول دستگاه معادلات حاکم را در هر نمو به‌صورت ضمنی تحلیل می‌کند. در این روش، کاربر می‌تواند میزان نمو در هر تعیین کند یا از روش نیوتن-رافسون اصلاح‌شده استفاده نماید.

2) Abaqus/Explicit: محصولی با اهداف ویژه است که برای مدل‌سازی مسائل دینامیکی گذرا مانند برخی و ضربه‌ی انفجار، آزمایش ضربه، مچالگی، هم‌چنین مسائل شبه استاتیکی یا مسائل غیرخطی که در آن شرایط تماس تغییر می‌کند (مانند شکل‌دهی) مناسب است.

این محصول، دستگاه معادلات حاکم را بر پایه‌ی قانون انتگرال‌گیری صریح به همراه استفاده از ماتریس جرم قطری المان تحلیل می‌کند. در این روش تعیین اندازه‌ی نمو در مسائل غیرخطی توسط کاربر ممکن نبوده و نرم‌افزار بر اساس شرایط پایداری، میزان نمو در هر مرحله را به‌صورت اتوماتیک محاسبه می‌کند.

3) Abaqus/CAE: به‌عنوان یک رابط گرافیکی کاربر دربسته‌ی نرم‌افزاری آباکوس گنجانده‌شده است. این محصول به کاربر این امکان را می‌دهد که یک مدل هندسی را سریعاً و به‌سادگی ایجاد کند یا از یک نرم‌افزار مدل‌سازی دیگر فراخوانی کند. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان مدل هندسی قطعه را گسسته سازی و خواص مواد آن را تعیین و شرایط مرزی و بار اعمالی را مشخص کرد.